Consegnati alle scuole primarie e dell’infanzia i poster educativi dell’Arlef
È terminata nei giorni scorsi la consegna, a oltre 600 classi della scuola dell’infanzia e a 1.250 classi della scuola primaria, dei nuovi poster educativi dell’ARLeF – Agenzia regionale per la lingua friulana.
Alle scuole dell’infanzia è stato recapitato il poster “La mê zornade“, che aiuta i bambini a ricordare le fasi della giornata e le attività quotidiane, come i pasti, l’igiene, il gioco, eccetera. L'”Alfabet de lenghe furlane” sarà invece appeso nelle aule delle classi 1ª e 2ª della scuola primaria, aiutando i piccoli a imparare a leggere e scrivere l’alfabeto e i digrammi della lingua friulana.
Per i più grandicelli, che frequentano già la 3ª, 4ª e 5ª della primaria, ci sarà il poster “Friûl“, con una mappa che consentirà loro di apprendere l’estensione e i confini del Friuli, le sue principali città e i cinque siti del Patrimonio mondiale Unesco.
Simbolicamente, il presidente dell’ARLeF, Eros Cisilino, ha consegnato di persona i materiali all’Istituto Comprensivo di Tricesimo, incontrando gli alunni della prima e della quinta della scuola primaria, con le loro docenti di lingua friulana Sonia Cargnelutti e Anna Zossi.
I poster educativi sono stati pensati in supporto all’attività di insegnamento del friulano: consentiranno agli insegnanti di stimolare e coinvolgere gli alunni in maniera dinamica e divertente. Proprio per questo ne sono state realizzate tre differenti versioni, personalizzate in base al ciclo scolastico di destinazione.
Non è tutto, perché i poster, in formato A3, sono disponibili, e liberamente scaricabili, anche dal sito www.arlef.it. Sempre sul portale dell’Agenzia sono fruibili ulteriori supporti a disposizione di insegnanti e famiglie: a integrazione dell'”Alfabet de lenghe furlane” ci sono gli audio di ogni lettera, con esempi di parole che iniziano con la stessa; presenti e scaricabili pure i pdf con le singole lettere, affinché i bimbi possano ritagliarle per comporre nuove parole, sotto la guida degli insegnanti o dei genitori, e altre schede didattiche.
I poster sono la naturale implementazione dell’ampio progetto che, a partire dalla fine del 2022, ha visto distribuire gratuitamente, dall’Agenzia, il Manuale per l’insegnamento della lingua friulana nelle scuole primarie. “Anìn!” è infatti il primo manuale pensato per accompagnare gli alunni alla scoperta del friulano, delle particolarità del territorio del Friuli, della sua storia e della sua cultura. Il progetto è promosso dall’ARLeF in attuazione del Piano generale di politica linguistica per la lingua friulana 2021-2025 della Regione Autonoma Friuli-Venezia Giulia. È donato a tutti gli allievi della scuola primaria i cui genitori hanno aderito all’insegnamento della lingua friulana come previsto dalla legge 482/99 e dalla legge regionale 29/2007.
Per ogni informazione, i docenti possono contattare lo Sportello Regionale per la Lingua Friulana chiamando lo 0432.1743400, oppure scrivendo una e-mail a scuele@sportelfurlan.eu.
IN MARILENGHE
Intai dîs passâts i gnûfs posters educatîfs de ARLeF – Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane a son stâts dâts fûr a passe 600 classis de scuele de infanzie e a 1.250 classis de scuele primarie.
Lis scuelis de infanzie a àn vût il poster “La mê zornade“, che al jude i fruts a tignî a ments lis ativitâts di ogni dì e i moments impuartants de zornade tant che fâ di gulizion, gustâ, lavâsi i dincj e tant altri.
L'”Alfabet de lenghe furlane“, invezit, al vignarà doprât tes aulis des classis 1e e 2e de scuele primarie e al judarà i piçui a imparâ a lei e a scrivi l’alfabet e i digrams de lenghe furlane.
Chei un pôc plui grancj, infin, che a frecuentin za la 3e, 4e e 5e de scuele primarie, a podaran zovâsi dal poster “Friûl”, cuntune mape par imparâ i confins dal Friûl, trop che al è grant, lis citâts plui impuartantis e i cinc sîts dal Patrimoni mondiâl UNESCO.
In maniere simboliche, il president de ARLeF, Eros Cisilino, al à consegnât di persone i materiâi al Istitût Comprensîf di Tresesin. A jerin presints i arlêfs de prime e de cuinte de scuele primarie, adun cu lis lôr insegnantis di lenghe furlane Sonia Cargnelutti e Anna Zossi.
I posters educatîfs a son un supuart util pai docents, par insegnâ la lenghe furlane in maniere simpri plui vivarose, stiçant la curiositât e la partecipazion dai fruts. Al è propit par chest che a son stadis fatis trê versions diferentis, daûr dal cicli scolastic di riferiment.
Ma no je finide, parcè che i posters, in formât A3, si puedin discjamâ in maniere gratuite ancje tal sît www.arlef.it. Tal portâl de Agjenzie a son a disposizion ancje altris materiâi pai insegnants e pes fameis, come par esempli schedis didatichis e i files audio dal “Alfabet de lenghe furlane”, par scoltâ la pronunzie di ogni letare e des peraulis che a tachin cun chel sun. Cun di plui, si pues ancje discjamâ il pdf cu lis singulis letaris: il frut al podarà taiâlis fûr, metilis dongje e creâ gnovis peraulis, sot de vuide dal insegnant o dai gjenitôrs
Chescj posters a insiorin un progjet plui ampli, stant che za de fin dal 2022 la Agjenzie e je daûr a dâ fûr in maniere gratuite “Anìn!”, il Manuâl pal insegnament de lenghe furlane intes scuelis primariis. Chest, di fat, al è il prin manuâl pensât par compagnâ i arlêfs a scuvierzi la lenghe furlane, lis particolaritâts dal teritori dal Friûl, de sô storie e de sô culture. Al è un progjet promovût de ARLeF in atuazion dal Plan gjenerâl di politiche linguistiche pe lenghe furlane 2021-2025 de Regjon Autonome Friûl-Vignesie Julie. Al ven dât a ducj i arlêfs des scuelis primariis che i lôr gjenitôrs a àn aderît al insegnament de lenghe furlane tant che previodût de leç 482/99 e de leç regjonâl 29/2007.
Par cualsisei informazion, i docents a puedin contatâ il Sportel Regjonâl pe Lenghe Furlane a chescj riferiments: tel. 0432 1743400, e-mail scuele@sportelfurlan.eu.